woensdag 29 september 2010

De façade van Il Redentore - Julia

Er was een probleem met het vinden van de juiste manier van het verwerken van een tempelfront als façade. Zo werden en door de jaren heen verschillende pogingen gewaagt en werd de façade steeds meer ontwikkeld.

Uiteindelijk creëerde Palladio een schema wat wel succes mee bracht. Het tempelfront werd twee keer in het gebouw verwerkt. Hieronder staat het schema weergeven en de façade van Il Redentore.




De Façade van Il Redentore
Ritme door:
Kleine orde pilaren aan de buitenkant en in het midden (oranje)
Grotere orde aan de buitenkant van het midden fronton (rood)
 Doorlopend entablement (blauw)

Twee frontons in een façade
Opvallende herhaling (geel)
Attica (groen) gezien bij Patheon 

Vitruvius en Palladio

Vitruvius

Marcus Vitruvius Pollio was o.a. een Romeinse architect. Hij was de schrijven van 10 boeken: De Architectura libri decem.

Belangrijke basisprincipes van Vitruvius waren ordening en symmetrie, zo kon er harmonie gecreëerd worden. Door daarna de juiste materialen toe te passen ontstaat er een decor, ook wel passendheid.

De porporties van het menselijk lichaam waren belangrijk.


De lengte, breedte, hoogte en diepte van een gebouw weerspiegelen de verhoudingen van het menselijk lichaam. Zo past de mens bijvoorbeeld in een cirkel en een vierkant. En schoonheid is terug te vinden in functionaliteit.

Vitruvius legt de nadruk op het Griekse verleden en niet op het Romeinse heden.

Vitruvius en Palladio

In de Renaissance werd een manuscript van Vitruvius gevonden. Een aantal werden geïnspireerd door de principes van Vitruvius, zo ook Palladio.

Palladio noemde Vitruvius zijn ‘leraar en gids’.

Zijn studie naar de klassieke oudheid blijft hem zijn hele leven boeien en ook kan zijn architectuur niet los worden gezien van zijn humanistische scholing.